European Media Partner

Allt fler tjejer i spelbranschen

Spelindustrin är en svensk framgångssaga. Branschen växer och behöver fler kvalificerade medarbetare. Allt fler kvinnor får också upp ögonen för spelindustrin.

DICE är en av världens främsta utvecklare av datorspel. Från att ha startat i en sommarstuga jobbar nu närmare 700 personer vid Medborgarplatsen i Stockholm med att utveckla spel som Battlefield, Star Wars och Mirror’s Edge.

En av dem är Nathalie Ek, 31 år, som är Software Engineer/UX-designer.

– För mig är det här något av ett drömjobb. Här får jag jobba med min hobby och dessutom får jag betalt för att göra det jag gör, säger hon.

I spelbranschen är bara var femte utvecklare kvinna. Men det var inget som avskräckte Nathalie Ek från att ta steget in i spelbranschen.

– Jag har alltid spelat och jag älskar det. Ett tag spelade jag Counter-Strike professionellt.

I botten har Nathalie Ek en examen som civilingenjör från Linköpings universitet. Den ger en stabil grund att stå på, även om det inte är en direkt förutsättning.

– Utbildningen gav mig framför allt en bra träning i problemlösning, vilket är viktigt i det här jobbet. Sedan lär man sig att jobba i större grupper och att samarbeta, det är viktigt när man är många yrkesgrupper inblandade för att ta fram och utveckla ett nytt spel, förklarar hon.

– Två andra viktiga egenskaper för att lyckas är att man är nyfiken och kvalitetsdriven. Det är en bransch med tuff konkurrens och kraven på spelen ökar hela tiden, både vad gäller innehåll och utseende.

Förutom civilingenjörsexamen finns många olika yrkesutbildningar med inriktning på spelutveckling.

När Nathalie Ek pluggade var bara 10 av 150 studenter på utbildningen tjejer.

– Jag var den enda som gick till spelindustrin. Men i dag tycker jag att det ser annorlunda ut. Allt fler tjejer söker sig både till tekniska utbildningar och till spelbranschen, och det är bara positivt. Vi behöver bli fler.

Och fler blir det. Antalet kvinnor på de svenska spelbolagen ökade med 21 procent förra året jämfört med året före.

Dessutom finns det gott om arbetstillfällen. Inte minst i Stockholm som är något av ett kluster för spelindustrin i Sverige, utan också i Malmö och Göteborg.

Efterfrågan på kompetenta medarbetare är stor.

– På DICE letar vi ständigt efter nya talanger. Det ställs höga krav, men i gengäld får man arbeta i en mycket kreativ miljö och med något som är väldigt roligt. Vi är ju i underhållsbranschen. Ett tips till den som söker jobb är att ha en bra portfolio som visar på vad man tidigare gjort.

– Det ökar chansen att få jobb!

Text: Martin Westholm

Dela artikeln

Journalist

Martin Westholm

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor