European Media Partner

eAllsvenskan skapar nya fotbollsstjärnor


Världens största TV-spel, FIFA, har engagerat hela världen i årtionden. Nu har de riktiga Allsvenska lagen fått sina egna FIFA-stjärnor som ska ta klubben ut i världen.

”Vi vill gärna ta bort fokus från Ronaldo och fokusera på den som håller i kontrollen i stället.”

2018 blev starten för vad som skulle bli ett nytt kapitel i esportens historia. Men idén om eAllsvenskan föddes en tid tillbaka. Sedan dess har en rad möten ägt rum mellan de olika aktörerna för att ge rätt förutsättningar, för att tävlingarna skulle bli den kioskvältare vi ser i dag.
– Vi hade det första mötet med SEF (Svensk Elitfotboll) för två år sedan och vi visste då att vi ville jobba med detta för att vi såg en potential i FIFA som vi jättegärna ville utveckla. Vi hade gjort egna turneringar men kände att det var viktigt att ha en stark partner för att ta nästa steg. Med SEF kan man nu göra kopplingar till riktig fotboll och den riktiga allsvenskan, säger Michael ”Milton” Fuxborg, initiativtagare till eAllsvenskan och projektledare på Dreamhack.


I dag är seriespelet Sveriges största professionella FIFA-tävling där Allsvenskans och några av Superettans största klubbar deltar och gör upp om titeln, värdefulla rankingpoäng till VM och 500 000 kronor. Spelare finns representerade i Malmö FF, AIK och Örebro SKför att bara nämna några.

För att nå ut med eAllsvenskan till den breda massan skrevs avtal med Discovery Networks, som livesänder matcherna via Dplay och Kanal 9. Målet är att de allsvenska supportrarna ska få upp ögonen för sina lags respektive representanter och följa dem precis som de följer lagen på fotbollsplanen.
– Vi vill att fansen ska följa sitt lag i eAllsvenskan också. Det har inte varit den starkaste esporten i form av tittare men det har verkligen växt den senaste tiden. Därför är det också viktigt att spelarna fortsätter och tar nästa steg och blir stjärnor på samma sätt som Goitom i AIK och Rosenberg i Malmö. Man vill titta på någon man bryr sig om och känna anknytning till de som representerar till exempel Malmö FF, säger Michael Fuxborg.

Mottagandet från de allsvenska fotbollssupportrarna har varit mestadels positivt även om vissa ställt sig skeptiskt frågande. Till stor del beror skepticismen på att spelet spelas enligt FUT (Fifa Ultimate Team) som bygger på att lagen kan låsa upp och vinna spelare beroende på hur de presterar. Således byts de riktiga allsvenska spelarna ut och ersätts med världsstjärnor som Ronaldo och Messi.
– Du kan ha Ronaldo på plan trots att du spelar för BK Häcken. Lagen blir drömelvor, och visst, det kan väl sticka i ögonen på en del och kännas lite märkligt. Men det här är det som FIFA och hela världen har enats kring. Det är något man måste vänja sig vid. Vi vill gärna ta bort fokus från Ronaldo och fokusera på den som håller i kontrollen i stället. Det är han eller hon som är stjärnan.


Målet med eAllsvenskan, ur supportrarnas perspektiv, är att skapa ytterligare ett sätt följa sitt lag. Många idrottsföreningar är aktiva inom både fotboll, hockey och handboll varpå eAllsvenskan blir ett nytt fristående alternativ.
– Det finns ett visst missförstånd för vad esporten är. Det är väldigt viktigt att poängtera att detta inte är något som ska ersätta eller konkurrera med den riktiga Allsvenskan. Snarare tycker jag att det är en kul möjlighet. Malmö FF är ett ganska bra exempel. I dag har man ingen damverksamhet, ingen hockey, handboll eller annan sport och om vi slår ut året har MFF-supportern väldigt få dagar att vara fan. Med eAllsvenskan kan man vara ett fan ytterligare 20 - 30 dagar per år.

Säsongen 2019 är i full gång och grundserien har under våren spelats under tre helger. Därefter var det dags för finalerna, som gick av stapeln på Annexet i Stockholm den 25 maj och som blev ett stort publikt event.
– Det kommer att bli väldigt roligt. Jag var med och gjorde eSuperligan för den danska fotbollsligan och där hade vi finaler precis innan jul under deras första säsong. Det blev det bästa FIFA-eventet som någonsin gjort och det lockade fyra gånger mer folk än VM-finalen. 2 000 personer följde finalerna. I Sverige är scenen lite mindre, men vi ser hur utvecklingen går framåt, säger Michael.

I Sverige är Counter Strike fortfarande etta som publiksport men FIFA ligger ständigt högt på försäljningslistorna. Förhoppningen är nu att eAllsvenskan och de stora världscuperna ska ta upp kampen med skjutspelet och kanske till och med bräcka det.
– Det finns extremt många människor som spelar FIFA. När det gäller CS har folk en vana av att både spela och titta. FIFA har mer inneburit att man spelar, på helgen, med kompisar. Att få dessa spelare att se FIFA som Esport är den stora utmaningen. Men EA har vaknat och arrangerar stora turneringar och vi har en stor potential att komma ikapp och kanske till och med bli störst. Vi vill att vår produkt ska bli så stor som möjligt och tittar på en rad olika länder som kan få samma koncept, säger Michael.

Dela artikeln

Journalist

Filip Sandström Beijer

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor