European Media Partner

Hon drivs av att inspirera människor till förändring

Att kunna skapa förändring och driva igenom egna idéer på sin arbetsplats kan för många låta som önsketänkande. KONE – som i år fyller 110 år och är ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och dörrar – ser det som en självklarhet.

De flesta förknippar KONE med hissar och rulltrappor, men i dag gör de så mycket mer. I dag tar de fram smarta lösningar för ett urbant samhälle som är smidigt och hållbart för alla. Det innebär att de just nu är mitt uppe i ett förändringsarbete där de går från att vara produktorienterade till en mer digital och värdeskapande verksamhet.

– KONE som företag har förändrats väldigt mycket sen jag började här för sex år sedan. Det går inte att jämföra, säger Ida Lindvall som är säljchef i Stockholm och en av dem som är med och driver KONEs förändringsarbete. 


Ida började som säljare 2014 och har haft en spännande resa på företaget. 

¬¬– Företaget andas innovation med ett starkt driv att alltid ligga i framkant. Samtidigt har vi en jordnära och en familjär känsla vilket resonerar väl med mina egna ambitioner och värderingar. Jag upplever att det finns stora möjligheter att utvecklas tillsammans med företaget, att det alltid finns något nytt att sätta sig in i och lära sig. Nu senast har jag fått möjligheten att utvecklas i min ledarroll med fokus på förändring och bara sen jag klev in rollen så har den växt och jag med den.  


Hon är en av de medarbetare med egna idéer som har lett KONE in på en förändringsresa.

– När jag började såg jag utvecklingspotential i hur vi arbetade med försäljningen. Jag drev vidare den frågan internt vilket ledde till att KONE gav mig ökat ansvar och förtroende och utvecklade då min roll till Sales Development Manager. Under den perioden implementerade jag nya säljverktyg och säljstrategier för hur vi skulle driva och utveckla affären framåt. Sedan ett och ett halvt år tillbaka är jag säljchef i Stockholm med ett eget team som är med och driver KONEs transformation mot en mer digital och värdeskapande försäljning, för oss och för våra kunder. Det är verkligen roligt och utmanande! 


Mångfald skapar ett dynamiskt team och arbetsplats

All forskning och erfarenhet visar att team med olika perspektiv och bakgrund skapar mer kreativa och lönsamma företag. Något som Ida kan skriva under på.

– Mitt team består av olika kompetenser och erfarenheter, något som jag tycker är viktigt för att skapa en bra dynamik. I teamet har vi många års samlad kunskap och ”know how” kring våra produkter, tillsammans med god förståelse för till exempel digitala verktyg. Gemensamt är att vi alla i teamet drivs av att klara utmaningar och vinna tillsammans med våra kunder.   


I ett förändringsarbete är det extra viktigt att få med alla på resan och ha ledare som drivs av utmaningar och att förändra rådande strukturer. Det är kanske därför Ida trivs så bra i sin roll. 

– Jag drivs av att inspirera människor till förändring. Både som personer men också i deras yrkesroll. Mycket av mitt förändringsledarskap går ut på att få mitt team att vilja anta utmaningar. Som det här med den digitala transformationen. Vi bryter ny mark på KONE och det kräver mod, något mitt team lyckats väldigt bra med. 


Ida berättar vidare; vi är i början på en spännande förändringsresa och jag är stolt över det vi har åstadkommit hittills och hur teamet har utvecklats med utmaningen. Vi har en gemensam vision att vara det ledande teamet inom KONE avseende försäljning av våra digitala lösningar. Målet är att inom fem år ska alla hissar ha KONEs nya digitala plattform och använda sig av KONEs och våra partners API:er (Application Programming Interface). Vi förändrar branschen och möter en ny typ av kund som vi inte har träffat tidigare, något som ställer höga krav på mindset och utveckling av kompetenser inom teamet, men också på ledarskapet. Vi har höga ambitioner och jag ser fram emot att leda oss dit!, avslutar Ida Lindvall. 

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor