European Media Partner
Mats Johansson, delägare och grundare av OrboTech Annons

Kemikaliefri städning fullt möjlig

Att städa och få helt rent utan kemikalier, endast med hjälp av ett ultrarent vatten, låter som en utopi men används dagligen av många städbolag.

OrboTech heter företaget som bestämde sig för att det måste gå att hitta sätt att städa utan kemikalier.

– Det var många som efterfrågade kemikaliefria städprodukter men ingen trodde att det kunde fungera. Vi hade själva arbetat som leverantör till städbranschen i nästan trettio år och tänkt i samma banor. Men för sju år sedan startade vi ett separat bolag, OrboTech, med syfte att innovativt ta strid mot det traditionella tänket i städbranschen för att kunna möta framtidens utmaningar, förklarar Mats Johansson, delägare och grundare av OrboTech.


ULTRARENT VATTEN

Efter en del utveckling hade de tagit fram det ultrarena vattnet, Ultra H2O, som visar sig klara av nästan all vanlig städning.

– Vi installerar ett speciellt system i städrummet, och genom filtrering och avjonisering rensar vi bort alla mineraler, salter och annat som finns i vanligt kranvatten. Vi skapar då ett extremt rent vatten, men ett vatten i obalans kan man säga, och det är den obalansen som ger den renande effekten.


När det ultrarena vattnet används på en smutsig yta så vill vattnet lösa upp och binda alla orenheter för att återskapa den balans som kranvattnet hade ursprungligen. Den upplösta smutsen avlägsnas på detta sätt enklare utan att efterlämna vare sig restsmuts eller kemikalierester som vid traditionella metoder.

– Från början var många mycket tveksamma och undrade om det verkligen kunde fungera. Men så började fler och fler testa och kunde själva notera den höjda städkvalitén. I dag är det en erkänd städmetod, där bl.a. Laxå kommun har varit en föregångare och Hudiksvalls kommun använder det på sina förskolor. Krav på kemikaliefria städtjänster införs nu i allt fler upphandlingar, både privata och offentliga.


ANVÄNDER OZON FÖR TUFFARE MILJÖER

Men även om det ultrarena vattnet rengör på djupet i alla situationer så finns det vissa miljöer där speciella krav gör att den produkten inte accepteras, och det gäller framför allt i hygienoch restaurangmiljöer.

– I de branscherna finns många olika kvalitetskrav runt food safety och krav på certifierade produkter som gör att de inte kan acceptera städning med bara ultrarent vatten. För att möta de certifieringskrav som ställs där använder vi i dag ett ozonförstärkt vatten. Detta är också en helt kemikaliefri produkt där aktivt ozon stabiliseras och binds till vatten. Ozonet hjälper till att rengöra och desinficera ytorna, och efter användningen omvandlas ozonet till vanligt syre, helt utan biprodukter.


VILL HÖJA STATUSEN PÅ STÄDYRKET

Mats Johansson ser ett stort behov av att ändra på attityderna gentemot städbranschen och höja dess status.

– Vi står inför stora utmaningar i branschen, bl.a. då det är ett yrke med hög belastning och hög medelålder. Vi behöver intressera yngre att söka sig till vår bransch och om vi kan fortsätta utveckla en framtidsbransch med bra villkor, god arbetsmiljö med flera innovativa, intressanta lösningar så är vi en bit på väg. När det gäller teknologisk höjd så nämner Mats Johansson ett exempel som på kort tid kommit att förändra vardagen för tusentals lokalvårdare, den unika städmaskinen i-mop.

– En helt ny teknik gör att den snabbt kommer åt överallt där man tidigare endast använde en vanlig mopp, och helt plötsligt har vi en maskin som kommit att bli en högt efterfrågad städkompis som visar att branschen kan utvecklas om den vill.


www.orbotech.se 


Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor