European Media Partner
Lars Wallin SÄSONGER

Lars Wallin: 25 år av modehistoria

Lars Wallin firar 25 år som designer. Vad ligger bakom framgångarna och hur lyckas man i modebranschen?

Lars Wallin är känd för sina unika kreationer i exklusiva material. Han är en av få svenska designers som arbetar med couture på en hög artistisk nivå där hantverk och kvalitet står i fokus. Efter att ha utbildat sig i tillskärning kom han in på Beckmans designhögskola: 
– Jag gick på Beckmans och utbildningen då var inte vad den är i dag. Då var den mer konstnärligt flummig. Jag upplever att den är mycket mer verklighetsförankrad i dag. Det är något jag saknade i min utbildning. Jag hade också velat ha mer praktik och möten med aktiva designföretag. Utbildningen var viktig för att lära sig teknik, att presentera sin design och att planera ett uppdrag eller projekt. Men viktigast av allt är erfarenheten. Efter att ha vunnit prestigefyllda Guldknappen 1995 och startat egen ateljé, har succén varit ett faktum och uppdragen blivit mer varierande. Allt i från scenkläder till tävlande i Miss World, Melodifestivalsartister och Kungliga operans uppsättningar, till unika klänningar skapade åt kungafamiljen har passerat hans ritbord. 

Förutom spektakulära plagg släpper modeskaparen även såväl smyckekollektioner som serviser. Själv tror Lars att det är tydligheten i hans designspråk och kompromisslösheten presentationen av varumärket som ligger bakom framgångarna: – Jag tror att det som tilltalar folk med mina skapelser är att de har en tidlöshet som berör, och en bärbar kvinnlighet som kittlar drömmarna. Hans tips till andra som vill lyckas i mode-/designbranschen är enkla och tydliga: – Försök hitta vad som är unikt i ditt formspråk och utveckla det. Ta den faktiska kunden och dess förutsättningar på allvar. Undvik att kompromissa. Hitta marknaden som passar din design i stället för att anpassa sin design för mycket efter marknaden. Hur ska man då tänka när man väljer designutbildning och skola och vad är viktigt för att man ska få en bra grund att stå på? Enligt Lars är det viktigt att ställa sig frågan vilken typ av designer man vill bli. Att jobba med storskalig produktion kan vara något helt annat än modeskapande som ett sätt att uttrycka sig konstnärligt. Välj utbildning därefter och försök få praktik och inblick i så många olika delar av branschen som möjligt. 

– Erfarenhet är den bästa betalningen. Glöm inte sömnadsbiten om det är kläddesigner du vill bli. Även om det inte är sömnads-/konstruktionsdelen man kommer att arbeta med i praktiken så är det viktigt att kunna förstå och prata med sina sömmerskor eller lösa problem som kan uppstå på fabriken. Kan man sömnadsbiten så är det också lättare att designa när man har en budget, avslutar han.

25 år av modehistoria

Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor