I Sverige har efterfrågan på förnybara drivmedel ökat snabbt. Valet av dessa drivmedel är en av nyckelfaktorerna för att minska klimatpåverkan från transporter. I dag finns ett stort antal alternativ till fossila bränslen och mer än var fjärde liter drivmedel Circle K säljer är förnybar. Detta minskar utsläppen med över 1 100 000 ton koldioxid per år.
– Användningen av våra förnybara drivmedel reducerar utsläppen motsvarande årsanvändningen av 470 000 personbilar. Våra kunder visar stort intresse för att bidra till minskad klimatpåverkan och efterfrågar biodrivmedel i olika former, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel, Circle K Sverige.
– Resan mot fossilfrihet är en avgörande fråga för oss, såväl på kort som på lång sikt. Med vår storlek och roll som oberoende inköpare av drivmedel har vi stora möjligheter att hjälpa våra kunder till att hantera sina transporter på ett så miljövänligt sätt som möjligt, säger Johan Söderberg, Senior Director Fuel, Circle K Sverige. De svenska klimatmålen är högt ställda, inte minst inom transportsektorn. Därför är Circle K:s arbete särskilt viktigt, menar Johan Söderberg.
– Som den ledande aktören inom drivmedelsbranschen har vi både ett stort ansvar och stora möjligheter att arbeta för ett fossilfritt Sverige. På Circle K arbetar vi hårt för att hjälpa Sverige nå de uppsatta klimatmålen. Och det finns utmaningar i det omfattande omställningsarbetet. För att se till att målen faktiskt blir verklighet krävs enligt Circle K ett antal åtgärder, både på kort och lång sikt. Att omformulera målen och nivåerna i reduktionsplikten på ett klokt sätt är en av dessa. Utmaningen i produktionskapacitet för att framställa HVO är ett faktum som inte beaktats när målen i reduktionsplikten sattes. Andra åtgärder i Circle K:s verktygslåda för fossilfrihet handlar om att behålla incitamenten för mer nischade höginblandade biodrivmedel, och på så sätt påskynda övergången. Framförallt efterlyser företaget ett gemensamt grepp på de komplexa frågorna.
– Vi tycker att det är bra med politiska styrmedel som gör biodrivmedel konkurrenskraftiga i förhållande till de fossila drivmedlen. Utmaningen ligger i de praktiska möjligheterna att möta kraven. Riksdagens visioner riskerar att bli så svåra att uppnå att de blir verkningslösa. Resultatet blir i stället att priset på drivmedel stiger, klimatnyttan sjunker och svenska företags konkurrenskraft minskar. I stället borde vi tillsammans titta på de realistiska verktyg som finns i dag för att vi gemensamt ska kunna nå klimatmålen.