European Media Partner
Ökad e-handel kräver smarta betalningslösningar MILJÖ OCH HÅLLBARHET

Ökad e-handel kräver smarta betalningslösningar

Sättet vi handlar över nätet ändras. Enligt Dibs årliga rapport om svensk e-handel är det i de mobila enheterna som den största tillväxten sker. 

I dag har nästan hälften av svenskarna handlat i sin mobil eller surfplatta. Nya betallösningar har också visat sig gå framåt. I Sverige har tjänsten Swish, som möjliggör säkra betalningar mellan privatpersoner, ökat med 130 000 användare per månad. 

I Dibs rapport om e-handeslåret 2014 undersöks också vad konsumenterna efterfrågar. En tydlig trend är att många unga handlare ofta avbryter ett köp om den aktuella sajten inte är mobilanpassad. En annan vanlig anledning till att köp avbryts är att sajten inte erbjuder det betalsätt som kunden helst vill använda. 

I e-handelsbarometern 2014 (HUI och PostNord) framgår att trygghet är den viktigaste faktorn för att kunderna ska slutföra köpet, något som 73 procent av de tillfrågade svarar. Samtidigt är konsumenterna i dag mer benägna att betala med kort. 2014 var det året som e-handelbarometern för första gången noterade att fler vill betala med kort än med faktura.

Läs även intervjun med Jan-Eric Nilsson på Statens väg- och transportforskningsinstitut, om att inte ha övertro på infrastruktursatsningar

Ökad e-handel kräver smarta betalningslösningar

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor