European Media Partner

Så revolutionerar Micvac kategorin färsk färdigmat

Färska färdigrätter är ett populärt alternativ till hemlagat när du har ont om tid eller inte orkar laga mat. De konventionella sätten att producera rätterna på ger dock antingen kort hållbarhet eller tråkig konsistens. Micvacs revolutionerande produktionsteknik och förpackningslösning gör att man nu kan skapa färdigrätter som håller upp till 45 dagar utan konserveringsmedel. Detta bidrar både till ett minskat matsvinn samtidigt som man får fräsch och välsmakande mat tack

vare den unika teknologin.

Den vanligaste metoden för att tillverka färsk färdigmat idag ger en hållbarhet på cirka 5–10 dagar. Det är när maten utsätts för syre som maten degraderar, därav den korta

hållbarheten. För rätter med längre hållbarhet måste man antingen tillsätta en gas eller

konserveringsmedel, alternativt använda en metod där maten tillagas vid hög temperatur

under lång tid, vilket påverkar både konsistens och smak. Micvacs system innebär ett helt nytt sätt att skapa god färsk färdigmat.

– Maten läggs, oftast rå, i sin förpackning och tillagas och pastöriseras snabbt. I slutet av processen bildas ett naturligt vakuum och syret tas bort. Resultatet blir god mat som håller i upp till 45 dagar utan konserveringsmedel, säger Michael Bogdanski, vd på Micvac.


Ett växande segment

Micvac startade sin resa för 20 år sedan då man lade grunden till teknologin som idag är kommersialiserad och industrialiserad. Bland kunderna finns två huvudsegment;

nystartade företag som vill möta det ökade behovet hos konsumenter och befintliga matproducenter som vill hitta bättre sätt att tillaga sina rätter på.

– Kategorin är en av de snabbast växande inom svensk dagligvaruhandel och ökar med 15–20 procent per år. Konsumenterna vill ha enkelheten med färdigrätter men inte till bekostnad av smaken.


Säker produkt och färre transporter

Produkter tillverkade med Micvacs metod får ett naturligt vakuum. Efter du fyllt förpackningen med den mat som skall tillagas försluts den och pastöriseras.  Förpackningen öppnas inte förrän maten ska ätas. Risken för att bakterier kommer in i förpackningen efter pastöriseringen är eliminerad, vilket ger en säker produkt. Dessutom är förpackningen anpassad efter mängden mat och producenten behöver inte transportera luft i onödan. Planen framåt är fortsätta utveckla tekniken och erbjuda fler lösningar för att möta konumenttrenderna, berättar Michael Bogdanski.

– Du, som producent, skall kunna skapa fullständiga rätter för lunch eller middag men också individuella komponenter som grönsaker, kött eller fisk. Vi vill göra en resa likt Tetra Pak som också lanserade teknologi för bättre kvalitet och längre hållbarhet, avslutar han.


www.micvac.com 

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på fyra olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor