Weekly News

Så tycker Apple att man skall bygga hus


I Mars investerade Softbanks Vision Fund nästan 8 miljarder i nystartade byggbolaget Katerra. Vision Fund är med ett kapital på 100 miljarder dollar bland annat ägare i Uber. Varför investerar de i ett bolag nästan utan verksamhet eller historia?

Jo, för att det nästan inte har någon verksamhet eller historia. Katerra har skapat en helt sammanhängande digital process och byggt fabriker runt denna. De äger också alla resurser: från arkitekter till de som sätter upp husen. De kan bygga stora byggnader i alla möjliga former och skepnader, både snabbare och billigare.

Poängen är att ”digitalisering” inte handlar om digitalisering. Den disruption som sådana bolag står för, kommer av att de gör saker på nya och bättre sätt, för kunderna. Med hjälp av ny teknologi. Skillnaden är inte en ordlek. Att digitalisera gamla processer är ofta ineffektivt. Produktiviteten hos rörmokare vid byggen av flerfamiljshus har sjunkit cirka 30 procent i Sverige sedan 1990. Och för vissa har internet faktiskt bidragit. Via webben kan de ju beställa material senare, vilket kräver mindre planering. Tyvärr kommer dock inte alla delar i tid, och deras byggen blir försenade. Istället borde de använda digitala verktyg till att planera mer, i detalj och tidigare. I Kanada lät man rörmokare prova ut bästa sättet att bygga en panncentral i dator först. Sedan byggde de den i verkligheten. Sammanlagt halverade man antalet timmer. Iden snodde man från Boeing. Skrev jag förresten att Katerras grundare kommer från Flextronics och Tesla?

Det är dock inte ovanligt att köpare av digitala verktyg säger: ”Appen passar inte vårt sätt att arbeta.” Få säljare vågar väl svara: ”Så klart inte; det är ju det som är poängen.” Det är lätt att uppleva den språngvisa förändringen ny teknik möjliggör som besvärlig och krävande. Man vill gärna ”ta det i steg”. Min erfarenhet är dock att effektiv digitalisering ibland är som att ta sig över en avgrund eller i alla fall ett dike. Är det säkrare att satsa ordentligt för att nå hela vägen eller skall man börja med att hoppa halvvägs och sedan utvärdera?

En del svenska bolag har också börjat se att det är läge för ett större språng. Och att sno från andra branscher. Och de upptäcker att kunderna faktiskt redan står där och väntar. Några kan vi läsa om i denna tidning. Men var kommer Apple in? Jo, som är en av investerarna i Vision Fund är Apple delägare i Katerra. Så nu är en kanske bra tid att agera, även för oss andra?

Lars Albinsson,

maestro.se

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

European Media Partner

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor