European Media Partner

Tar jämställdhetskampen till esporten


På kort tid har Female Legends fått tusentals medlemmar. Målet har de klart för sig: en esport-värld där kön är irrelevant och där de själva inte behövs.

Det var många som tyckte det var jobbigt att sitta där som ensam tjej.

2016 var Lillie Klefelt och Liza Lind båda coacher på ett League of Legends-läger arrangerat av Sverok. En del av lägret handlade om att diskutera normer och kultur inom gaming, och Lillie och Liza började prata om hur det var att vara tjej inom esporten. De såg båda två hur tjejerna på lägret inte tog för sig lika mycket som killarna.
– Vi såg att killarna skyltade mer med sina kunskaper och att tjejerna ofta drog sig undan och lämnade över sina platser för att de trodde att de inte var bra nog. Då hade vi blivit så pass gamla att vi kunde se det utifrån och tänka ”inte en generation till”, säger Lillie Klefelt, en av grundarna till Female Legends.

I oktober 2016 startade de Facebookgruppen Female Legends. I dag har den växt och har totalt 3 000 medlemmar. Tanken är att det ska fungera som ett community för tjejer och icke-binära och att den ska jobba för en jämställd esportvärld.


På DreamHack Summer 2017 ordnade de så att deras medlemmar fick sitta tillsammans under evenemanget. De hyrde även en sovsal öppen för alla kvinnor och icke-binära på eventet.
– Det var många som tyckte det var jobbigt att sitta där som ensam tjej. Många tyckte också att det vore bra med ett gemensamt ställe att sova på, vilket jag själv inte fattade alls först men sen fick jag höra om vad de hade varit med om i de gemensamma sovsalarna. Det är viktigt att inse att alla inte har samma erfarenheter som en själv och att man måste lyssna på de som har upplevt andra saker, säger Lillie Klefelt.

Utöver samarbetet med DreamHack arrangerar Female Legends även spelkvällar, turneringar och läger för sina medlemmar. Just nu har man ett projekt som heter Framtidens esport som ska kartlägga varför tjejer ofta slutar spela när de kommer upp i tonåren. I projektet arrangerar de ett par träningsläger per år där man delvis spelar, men också diskuterar jämställdhetsproblem inom esporten
– Tjejer och killar spelar ungefär lika mycket fram tills att de blir tio år. Sen slutar ofta tjejerna. Det är många små faktorer som bidrar. Bland annat förväntas tjejer hjälpa till hemma mer och ha andra fritidsaktiviteter. De utsätts också för mer trakasserier. Många tror att killar utsätts i samma grad, men det är inte vår uppfattning, dessutom är hatet mycket oftare riktat mot tjejernas kön och är dessutom sexualiserat. Alla de här småfaktorerna leder till en uppförsbacke, säger Lillie Klefelt.

Enligt henne har esporten fortfarande mycket att jobba på när det kommer till jämställdhet. Men det rör på sig och nyligen så blev kinesiska Xiaomeng ”VKLiooon” Li den första kvinnan att vinna världsmästerskapen i ”Hearthstone”, något som Lillie Klefelt lyfter fram som ett tecken på positiv utveckling.
– Det rör på sig, men det går för långsamt och därför vill vi göra satsningar för att snabba på processen. Vi tror på en esport där kön är helt irrelevant och där Female Legends inte behöver finnas, säger hon. 

Dela artikeln

Journalist

Jonatan Westerlind

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor