European Media Partner

Ur led är tiden – vi måste följa Greta

Vi har ett sommarhus i en liten fransk by. Här på landsbygden känns det som att tiden står stilla. Man hälsar på varandra, handlar lokalt i byn och vårdar sina vackra hus. Hemma i vardagen i Sverige snurrar hjulen desto fortare. Tid är pengar! Var effektiv! Återbruk och loppisar är vanligare här än hemma.

För att kunna fatta kloka beslut krävs både tid till eftertanke och att saker görs i rätt ordning. Kvartalsekonomin prioriterar sällan den tid som behövs för att agera långsiktigt. Vi ska arbeta snabbt och effektivt och korta våra processer och ledtider så mycket som det går. Men vad får det för konsekvenser och hur säkrar vi att beslut blir så hållbara som möjligt och att vi inte slarvar med vår tid?

Vår bransch har tagit stora kliv framåt men jag saknar hur vi hanterar och definierar ekonomisk hållbarhet. Life Cycle Assessment (LCA) är en viktig metod för att just våga fatta långsiktiga beslut, liksom cirkulär ekonomi och att utveckla system för att återvinna material utan att processen blir för kostsam och utdragen. För det är ju tyvärr så, att tid kostar pengar. När vi som arkitekter förordar återbruk av både inredningar och byggnadsmaterial får vi ofta till svar att det inte är möjligt.

Att lyfta fram den ekonomiska konsekvensen är en av de viktigaste strategierna för att våga tänka både nytt långsiktigt. Nya affärsmodeller där långsiktigheten tillskrivs ett värde över tid. Har vi verkligen råd att inte investera i framtiden?

LÄS MER: Branschen lyfter med hjälp av AI

En färsk undersökning bland vd:ar och beslutsfattare visar att en stor majoritet anser att klimatet och hållbarhet kommer att ha störst betydelse för företagandet framåt. Det känns hoppfullt. Men vi kommer ingenstans om vi inte tar tillbaka tid som resurs.

Jag tänker på dig, Greta Thunberg. Hur mycket tid du har investerat i framtiden, alla timmar du har spenderat utanför Sveriges Riksdag istället för i skolan under din skolstrejk. Alla timmar på tåg för att du vägrar att flyga. Du har redan flyttat berg. Du får oss att förstå att vi måste agera här och nu.

Om vi ska klara Parisavtalets mål måste vi vara lika modiga som du Greta. Tid är vår viktigaste tillgång och den ska vi vårda lika ömt som våra franska grannar vårdar sina vackra hus.

Eller som Shakespeare citat i Hamlet ”Ur led är tiden” ve, att jag är den som föddes att den vrida rätt igen!

Monica von Schmalensee,

Arkitekt SAR, ordförande Rådet för hållbara städer

Dela artikeln

Journalist

Fler artiklar

Om oss

European Media Partner är en ledande content marketing byrå som producerar nischade cross media-kampanjer på sex olika marknader i Europa. Kampanjerna, producerade under namnet “Analys”, distribueras tillsammans med ledande dagstidningar såväl som på våra kampanjsidor och samarbetspartners olika plattformar.

www.europeanmediapartner.com

European Media Partner

Våra kampanjsidor